Skola i innovation?

Läser att Norge bestämt sig för att starta en Forskarskola för innovation. 40 doktorander ska få lära sig vad som utgör ett gott innovationsklimat och hur man underlättar och befrämjar att forskningsresultat omsätts till nya produkter. Kort sagt: doktoranderna ska bli experter i innovation.  

Grundtanken är god. Jag tror också att det behövs ett långsiktigt och strukturerat arbete för att vi ska bli bättre på att fånga upp och ta tillvara på alla de idéer som föds runtom på världens universitet och högskolor. Att diskutera och (i alla fall försöka!) systematisera vilka faktorer som lägger grunden för ett gynnsamt innovationsklimat är första steget i att uppmuntra innovationer. Men för att verkligen stötta innovationer – och framförallt innovatörerna – krävs konkreta strukturer som möjliggöra och underlättar för forskare och akademi att samarbeta med andra aktörer. Över detta råder enskilda experter ytterst lite, snarare krävs (som jag skrivit tidigare här på bloggen) ett helhetstänk som genomsyrar alla politikens områden.

Den norska forskarskolan är en av de allra första av sitt slag och tyvärr får vi vänta minst 3-4 år (dvs. doktorandtidens längd) innan vi får veta huruvida de nya experterna i innovation kan bidra till att stärka Norges innovationskraft eller ej. Satsningen sänder emellertid den viktiga signalen att Norget insett vikten av att satsa på innovation och forskning och att det bästa sättet att stärka innovationskraften inte nödvändigtvis är att göra forskarna själva till innovatörer…

Sofie Andersson

Ps. idag sommarpratade en global entreprenör: Christina Lampe-Önnerud. Christina är doktor i oorganisk kemi och fick sitt första patent redan under studietiden. Något att inspireras av månne?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.