Kommunikation och affärsförståelse är nutidens mantra

Igår var jag på ett seminarium om aktuariers nya roll. En aktuarie är för dig som inte vet det en försäkringsmatematiker. Det tydliga budskapet var att framtidens aktuarie kommer att ha en betydligt bredare roll. Den tid då aktuarier enbart räknade och modellerade skuldsidan är förbi. Nu behövs de även när det gäller att utveckla försäkringsbolagens affärsidé.
Gunnar Andersson, Senior Advisor på Folksam, räknade upp följande arbetsområden för aktuarier:
• Prissättning
• Produktutveckling
• It-utveckling
• Management
• Redovisning
• Återförsäkring
• ERM (Enterprise Risk Management)
• Redovisning
Utöver försäkringsbolagen kan en aktuarie arbeta på departement, myndigheter såsom Finansinspektionen och Försäkringskassan samt på konsult- och revisionsbolag. En annan framtidsspaning handlar om att vi som köper pensionsförsäkringar kan behöva anlita aktuarier för privat konsultation, säkert skulle de också kunna göra nytta på konsumentföreningar och Konsumentverket.
Absolut nödvändigt om aktuarier ska kunna axla alla dessa nya roller är att de blir än bättre på att kommunicera vad deras analyser egentligen innebär. Vilka slutsatser kan man dra och vilken betydelse har det för verksamheten eller för den delen kunden?
För mig blev detta helt oväntat ytterligare ett starkt argument för att det framtidens naturvetare behöver är färdigheter när det gäller kommunikation och förståelse hur deras kompetens kan bidra till verksamheten. Självklart och så fruktansvärt svårt på en och samma gång. Vandrade hem i hopp om att de som är ansvariga för naturvetenskapliga utbildningar är lika medvetna om detta som jag. Om inte annat kanske detta inlägg kan bli en väckarklocka.

Författare: Marita Teräs

Marita Teräs är strateg för naturvetenskaplig kompetens och arbetsmarknad. Hon vill att fler ska förstå vilken kompetens och kapacitet naturvetare har.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.