Kaos, katastrof och kris!

Ungefär så kan man sammanfatta många av reaktionerna som kom när 2012-års upplaga av den internationella kunskapsundersökningen Pisa (Programme for International Student Assessment) presenterades igår. Och visst var det dyster läsning: svenska femtonåringars kunskaper fortsätter att sjunka. Från att ha legat över medel i början av 2000
-talet ligger de nu under genomsnitt. Allra sämst går det i matematik.

Resultatet är allvarligt. Vi är många som slänger oss med formuleringar om att ”Sverige ska vara en av världens främsta kunskapsnationer” eller att ”svensk utbildning och forskning ska hålla absoluta toppklass”. Menar vi allvar duger det knappast att ligga under medel – då måste vi toppa listorna. Men de största förlorarna är givetvis alla de barn och ungdomar som går i skolan idag. Hur kul är det för de femtonåringar som deltagit i studien när deras kunskaper nu beskrivs som katastrofdåliga? Och hur kul är det för alla yngre elever som nyss börjat att se fram emot en skolgång i ”en skola i kris” ? Inte särskilt kul alls, är min gissning.

Inte blir det bättre av att det som hittills präglat diskussionen om de svenska elevernas sjunkande kunskapsnivåer är politisk pajkastning och diverse desperata försök att hitta den skyldige. (S) med partiledaren Stefan Lövfén och den utbildningspolitiske talespersonen Ibrahim Baylan i spetsen menar att det vi nu ser är resultatet av alliansens och framförallt (Fp)s skolpolitik.  Regeringen och utbildningsminister Jan Björklund menar å sin sida att problemen uppstod innan (fp) och alliansen kom till makten och pekar på (S) och kommunaliseringen av skolan som förklaring. Sanningen ligger troligtvis någonstans däremellan: (S) kan givetvis inte friskriva sig från ansvar eftersom mycket av strukturen för dagens skola grundlades under deras styre. Samtidigt är det naivt av Björklund att hävda att problemen inte har någonting med dem att göra: hans utbildningsdepartement har genomfört ett flertal mycket långtgående reformer av den svenska skolan. Klart att det har betydelse.

Jag tycker dock att ansvarsfrågan är av underordnad betydelse. Det politikerna (och alla vi andra som är intresserade av skol- och utbildningsfrågor) borde ta fasta på är den förändring som Pisa-undersökningen trots allt visar. Svenska elevers läsförståelse och kunskaper i matematik och naturvetenskap sjunker. Punkt. Det skolan och alla de elever som finns innan för dess väggar idag och de kommande åren behöver är inte att vi kommer överens om vems felet är. Det de behöver är handlingskraft och konkreta strategier för hur vi vänder trenden. (S) presenterade sin lösning på DN Debatt idag men det räcker knappast med ett partis idéer. Skolan mer än någon annat politikområdet behöver blocköverskridande och långsiktiga överenskommelser.

Upp till bevis.

Sofie Andersson, utbildnings- och forskningspolitik

 

Vill du läsa mer? Följ flödet under #pisa13 på Twitter eller titta på Rapports reportage.
Läs också Naturvetarnas kommentarer som gick ut i ett pressmeddelandet igår.

 

 

 

 

3 reaktioner till “Kaos, katastrof och kris!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.