Högskolelärarna är nyckeln

Om vi ska få till bättre arbetslivsanknytning eller arbetsanknytning, som Saco studentråd föredrar att kalla det, är högskolelärarna nyckeln. Både Notis-projektet och Saco studentråd pratar i Almedalen om vikten att se över vad som belönas på våra lärosäten. Är det bara forskning som arbetsgivarna väljer att premiera då är det självklart att få högskolelärare i längden kan ägna sig åt annat.

Lärarna på våra lärosäten är helt central om vi ska kunna uppnå hög utbildningskvalitet. De måste vara engagerade, experter på sitt ämne, goda pedagoger, förebilder och dessutom kunna stimulera till diskussioner om hur den kunskap de förmedlar kan användas i samhället. Det sista är svårt utan kunskap om det omgivande samhället och de utmaningar som olika verksamheter har att tackla. Att ge alla högskolelärare möjlighet till praktik, som Saco studentråd föreslår är ett sätt.

Arbetsanknytning handlar emellertid inte bara om praktik, vare sig det gäller studenter eller lärare. Det centrala är istället omvärldskunskap och ett strategiskt nätverk. Detta kan en universitetslärare skaffa sig på en mängd olika sätt. Vad jag skulle vilja se är fler högskolelärare som deltar på branschseminarier, läser branschtidningar, nätverka i sociala medier och överhuvudtaget oftare träffar personer som inte finns inom akademin. Hur uppnår vi då det?

Tänk om detta kunde bli ett av de lönekriterier, som utvärderas vid de årliga lönesamtalen. Ja, det kanske inte så löner sätts på våra lärosäten idag men jag skulle gärna vilja veta är vad som skulle hända om de gjorde det?

Författare: Marita Teräs

Marita Teräs är strateg för naturvetenskaplig kompetens och arbetsmarknad. Hon vill att fler ska förstå vilken kompetens och kapacitet naturvetare har.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.